tigra

Alla inlägg under februari 2011

Av Annelie - 7 februari 2011 10:12

Tänk egentligen vilka krav vi ställer på våra hundar. Många gånger omedvetet, många gånger orättvist. Dels ska vara De ska vara lugna och stillsamma hemma, de ska vara fullt ös på träning och tävling. De ska ha en stor kamp och jaktlust men ge sjutton i barnens leksaker och inte jaga grannens katt. De ska vilja gå genom eld för att få jobba och nästa stund så ska de klara av att hela familjen ligger däckad i influensa flera dagar.

Det är inte alltid lätt att va hund ;)

Jag reflekterar ofta över hur man väljer att ha hund, och hur man väljer att hjälpa respektive stjälpa sin hund. Rottweilern har ju i mångas ögon ett oförtjänt  dåligt rykte och i jakten på att bevisa att "vår rottweiler är så snäll" så sätter många sina hundar i mina ögon, oschyssta situationer.

Kan ta en klassisk situation hemifrån oss som exempel, Rasmus, Erik och Panthera är ute och spelar fotboll på tomten, det går rätt vilt till, men Rasmus är van och uppskattar Pantheras sällskap (oftast   ). Då kommer grannbarnen och vill vara med. Självklart säger vi och tar upp Panthera på altanen, varför undrar säkert många? är hon farlig? - nää men barnen är inte vana vid hennes sätt att leka.

Det är så lätt att det blir en situation, hon är van vid att få kasta sig in i leken i trehundra nittio, ett sätt att leka som jag tycker är ok, med VÅR familj. Men att riskera att hon hamnar i en oschysst situation när hon tacklar grannbarnen på samma sätt - det är inte ok.

Jag älskar det stora jaktintresset och utnyttjar det mkt i träning, men vilket kanske inte alltid är förenligt med vardagen. Då väljer jag att hjälpa...

Viktigt för mig är att Rasmus möjlighet att leka med kompisar inte ska påverkas av vårt val  av att ha hund. En av hans kompisar är väldigt hundrädd. Och istället för att försöka överbevisa hur snälla våra hundar är har vi valt att låta dem gå undan när de kommer kompisar.

Rasmus kompis vet att det är "riskfritt" att leka hos oss, hundarna får vara i andra delen av huset när Rasmus har kompisar hemma och får chansen att utveckla en BRA relation till hundarna istället.

Resultatet av att inte pressa varken barn eller hund in i situationen har inte låtat vänta på sig. Nu i vinter har han med glädje åkt pulka bakom Panthera och kommer och frågar om han inte får ge dem en godis. I sin egen takt har han fått hjälp att utveckla en bra relation till hund igen. Återigen hjälpa eller stjälpa.

Jag tror på att vara ärlig i sitt sätt att ha hund. Våra hundar har alltid varit fullvärdiga familjemedlemmar och jag litar på dem 100 % men vi får inte glömma att de är djur och de egenskaper vi älskar att se i arbete, jakt, kamplust osv - Ställer krav på oss i vardagen. OCh det ställs större krav på en stor aktiv hund än en liten hund avlad för sällskap...


Samma goa hundar som ligger i samma säng som Rasmus på morgonen och dricker vällning (nja inte dem då men Rasmus), får saga läst för sig och är varsam med hans nalle. samma hundar vill jag kampar för kung och fosterland på träningen senare på kvällen.

Det ställer krav att vilja ha hundar med mkt egenskaper i sig. Både på hundarna och på oss som ägare.


Och frågan är hur rättvis är man jämt, jag tänker fel ibland också.   

- Hur rättvis är du?


Må gott!





Av Annelie - 2 februari 2011 23:11

En härlig lördagsutflykt till södra Sverige, resulterade i nya trevliga bekantskaper och massa kort. Tack Frida för att du följde med mig på Roadtrip och fotade.



Panthera "men om jag gör så här då får jag godis då?"

     
Panthera

  
Panthera    Prinsessan!!!

 


  

Nexus   
  
Nexus har en fantastiskt fin konstruktion

   
Fick låna Nexus och köra lite fot, jajamen sa Nexus och följde glatt med...
 
  
Nexus " jag är trött på att stå still"

 


Ovido - Quiz & Flashcards