tigra

Alla inlägg under mars 2011

Av Annelie - 31 mars 2011 20:50

Funderade om jag skulle lägga ut de skriftliga svar jag och Cecilia fått men väljer att göra det. Det står inegnstans i dokumentet att det är konfidentiellt, och jag ser det därför som en officell handling.


Läs och njut   


"

Skriftligt svar angående styrelsens val av sammankallande och kommittéledning i kommittén för avel och hälsa.

Vid styrelsemötet 26-27/3 2011 i Örebro fastställde styrelsen att tillsätta en sammankallade för kommittén avel/hälsa och valet blev Gun B. I samråd med Gun tillsattes sedan Louise Hsom sekreterare tillika avelsrådgivare och Linda H som ansvarig för hälsa. Styrelsen beslutade även att tillfråga Annelie F och Cecilia S att under kommittén arbeta och ansvara för sjukdomsrapporteringen.

Styrelsen är på intet vis skyldig att motivera ovanstående val av personer.

I rasklubbstadgarna paragraf 3.2 står det:

Styrelsen utser sektorledning och befogenheterna till dessa.

Förtydligande av rasklubbsstadgarna

-          På årsmötet väljer medlemmarna styrelse

Det är upp till medlemmarna vid årsmötet att tillsätta eller avsätta styrelsemedlemmar.

-          Styrelsen utser sektor/kommittéledning och befogenheter till dessa

Styrelsen har ansvaret för föreningen gällande verksamhet och ekonomi.

Styrelsen har full rätt att utse/välja tillika avsätta ansvariga för kommittéer och sektorer.

Detta är ytterligare ett förtydligande av tidigare brev/samtal till Annelie F och Cecilia S.

Falun 29/3 2011

Syrelsen Afr gm


 ....


 Jag måste instämma i det Cecilia skrev som svar

"Nej, jag kan inte påstå att det känns överdriver mkt till belåtenhet. Jag är
fortfarande intresserad av att veta hur man resonerade när man arbetade i
VECKOR utan att en enda gång kontakta oss. Jag är också nyfiken på hur man
bedömde våran kompetens som otillräcklig, utan att en enda gång ha pratat
med någon av oss. Framför allt är jag nyfiken på om det verkligen känns som
korrekt förfarande att avsätta oss utan att prata med oss om det i förväg,
med motiveringen "För att vi säger så".


 Jag har bestämt mig för att mitt brinnande intresse för rottweilern kommer jag arbeta vidare med utanför klubben för inbördes beundran. Och nej jag är inte bitter för att vi "valts bort" jag är upprörd och förbannad över hur man agerar när man ena stunden står och skriker om att "medlemmarna är AfR", "vi måste alla hjälpas åt för vår ras" och sedan gör så här.  


Tack och hej för mig.

Nu lägger jag min fokus på förhoppningsvis kommande valpar, lokalklubben och träning, tänk vad mkt mer tid jag får ;)


Till sist TACK för alla mail, pm, telefonsamtal och glada tillrop. Det värmer ska ni veta!   


Av Annelie - 30 mars 2011 20:04

Innan ni börjar läsa. Glömt inte att det är frivilligt   


jag vill också förtydliga, tack M  för att du hör av dig;) *kram* -. no hard feelings!


Igår var jag arg, förbannad, mållös och ja det mesta. Idag är jag mest besviken.

Besviken över hur vår rasklubb fungerar, besviken över att människor som ena stunden sitter och skriker ut att ”styrelsen inte jobbar för medlemmarna, inte följer regler och etik” – nästa stund inte själva följer de de förespråkar.
De som var på årsmötet minns de högjudda propageringarna för att ”vi som rasklubb måste jobba tillsammans”, ”alla måste hjälpas åt och göra sin del”, 


så här jobbar nya styrelsen;


Jag fick ett mail i måndags, samtidigt som jag fick ett telefonsamtal.

Hej, Här kommer information och beslut från
styrelsemötet 26-27/3.


Falun 28/3 2011

Information angående kommittén för avel och hälsa

Det har kommit till vår kännedom att det under 2010 har varit ett britsfälligt sammarbete/kommunikation inom kommittén samt till/från styrelsen.

Vi i den ”nya” styrelsen har en ambition om att arbeta framåt med vår ras och ett av våra mål är att få en fullt fungerande rasklubb på alla plan.

Vi har under de senaste veckorna försökt att gå igenom vad det är som har brustit i sammarbetet/kommunikationen. Vi har även tagit del av tidigare beslut som har fattats av avgående styrelse.

Med hänsyn av ovanstående tog ”vi” ett beslut på styrelsemötet 26-27/3 att konstituera om kommittén för avel och hälsa på nytt.

XXX, XXX samt XXX blev tillfrågade om att ingå i kommittén och samtliga tackade ja.

Styrelsen föreslog att tillfråga Annelie om att fortsätt arbeta med sjukdomsrapporteringen efter XXX samt att tillfråga Cecilia att bistå Annelie med detta.

Styrelsens önskan är att samarbetet mellan kommiten och sjukdomsrapporteringen skall utvecklas.

Styrelsen gav i uppdra till XXX att informera samt tillfråga Annelie och Cecilia om ovanstående. a

/XXX  styrelsens kontaktperson för avel och hälsa.


-----

 

Och min första tanke var jaha vad roligt att någon har pratat med mig eller Cecilia INNAN man fatttar ett beslut. Och det är intressant att man ägnat VECKOR att gå igenom vad som inte fungerat och INTE kontaktat oss.


Lite bakgrund:

I höstas fick jag förfrågan om jag ville ingå i avel och hälsokommitten, jag sa att ja det kan jag absolut då jag finner området intressant men beror helt på hur utformingen skulle se ut, då jag har mycket omkring mig som det är. Fick då förklarat för mig att en av de som sitter m avelsdelen kommer avgå vid årsmötet  (den som även varit rak i det här) och den andra ämnar avgå under 2011 och den som idag sitter i hälsodelen vill koncentrera sig på den delen hon redan arbetar med. Behovet av nya krafter var stort. Jag fick samtidigt förfrågan om jag ville ta över sjukdomsrapporteringen då den som har det idag vill lämna det vidare. Fick informationen av styrelsens representant att samtliga var informerade och inte hade ngåot att invända. Fick samtidigt information om vem som var tänkt att vara ansvarig, en person jag inte känt sen tidigare, men min grundtes är att alla som vill arbeta för sin ras, människor med ett brinnande intresse är bra människor.

Efter en del betänketid så sa jag ja. Samt att jag då ville fokusera på att;
1. Ta över sjukdomsredovisningen från den som hade det, och samtidigt jobba på att förenkla via webformulär osv. Men även möjliggöra för uppfödare att rapportera in uppfödda hundar även utan journaler (dessa skulle då ej presenteras m namn men som fall som inkommit och som arbetsunderlag).

2. jobba med ett bredare insamling av sjukdomsinformation om rasen. Förslaget var att utforma en webenkät (vi flaggade även för det i senaste rottweilertidningen) som skulle kunna lämnas in anonymt av medlemmar (medlemsnummer skulle dock anges för att ha något att verifiera datan med för ex spam osv)

Full av energi inför de nya året (tillsättandet skedde först i december) och ett brinnande intresse för rasen var  tanken att kunna presentera det här inför nya styrelsen efter deras tillträde, istället får jag alltså ett mail  följt av ett telefonsamtal där vi har blivit avsatta.


Motiveringen var att de som satt i kommittten känt sig överkörda och inte fått informationen om att nya skulle komma in kommitten. Samt att vår kompetens inte var nog. Och då är lösningen att köra över de nya i kommitten?


Jag ställde mig frågande till det här;
1. att kommitten inte fungerat under hela förra året det hade man plötsligt glömt
2. Vår kompetens är det ingen som har frågat oss om.
3. Om man nu anser att förra styrelsen gjort fel i att ändra i en kommitte så sent på verksamhetsåret. Är det då rätt att låta enskilda engagerade medlemmar straffa för det?


Under samtalet så kom det ena påståendet efter det andra som fick mig att häpna, men då det inte går att styrka så lämnar jag det utanför.  Hade någon ringt oss  eller pratat med tidigare styrelse hade det fått veta att vi fått kasta oss in i budget göra en grovplan för nästa år vad vi vill åstadkomma, att den som satt kvar i hälso inte varit kontaktbar trots upprepade försök till kontakt. – men just det, ingen i nya styrelsen var ju intresserade att  höra vår version. Varför det här än mer känns som ett statuerande mot förra styrelsen och mot oss som personer.

Istället för att försöka värna om rasen, se att vi kommer framåt med hälsobiten, se att vi i kommer framåt med VAD som avlas på – se till att vi faktiskt får ha rottweilern som ras kvar även om några år. Ja då lägger man energi på att fullkomligt trycka ner folk som vill hjälpa till. Och det som är mest beklämmande är att man gör skillnad på folk och folk.



Jag VET att många anser mig obekväm då jag inte sticker under stol med att jag blir GALEN när folk mörkar sjukdomar, inte är ärliga och sprider dynga omkring sig. Jag blir GALEN när folk lägger mer energi på att försöka dölja vad som uppkommit i kombinationer än att berätta och hjälpa rasen framåt. Hade vi en öppenhet, hade vi en förståelse för att INGEN (hoppas jag) med flit vill sätta sjuka individer till världen. Hade vi en gemensam målsättning om ansvar och SUNT förnuft i avel. Ja då kanske vi skulle komma någon vart.


Men då jag rent ut får svaret att man inte vill stöta sig med vissa personer för att, som man uttryckte det ”vill du ta på dig ansvaret att ta över allt arbete om de här lämnar” då visar man tydligt att inom rottweilerklubben spelar det roll VEM du är och inte vad din målsättning är att leverera.


Ja det är heta diskussioner ibland, jag VET att vissa irriterar sig på att jag går ut och ställer frågan hur man tänker när man avlar på syskon eller avkommor till kullar där allvarliga sjukdomar är överrepresenterade,. Nä jag ska inte lägga mig i, eller ha en åsikt för med erfarenhet och lång och trogen tjänst ja då kommer också möjligheten att göra som du vill, för ingen vågar ifrågasätta, och ifrågasätter du ja då blir du snabbt varse om att det är skillnad på folk och folk och det är skillnad på medlemmar och medlemmar

Kanske var det rätt beslut att avsätta oss, kanske fanns det sådana skäl (Komptensen kanske är bristfällig, vi går inte att samarbeta med – inte vet jag ;), jag önskar bara att någon pratat med oss och frågat oss INNAN man fattar ett  beslut.  Jag ska få motivieringen och jag väntar med spänning. För så här behandlar man inte folk.


Det är fascinerande att ingen hade stake nog att ringa oss varken de som satt i kommitten förra året eller de i nya styrelsen. Nä man skickar ett mail och ringer EFTER ett beslut är fattat. Tänk så enkelt det hade varit om någon ställt frågan ”Hej tror ni att ni kan samarbeta allihopa? – jag har inga problem med det ,men det har tydligen andra”


Och för mig är det skrämmande med en rasklubb som gör skillnad på medlemmar och medlemmar, att man eftersträvar folk med lång erfarenhet och kompetens det har jag all förståelse och respekt för, men hur ska vi komma vidare om inga tillåts hjälpa till? Är det en rasklubb eller en klubb för inbördes beundran?


Må gott därute och ni förstår säkert vad min lust att hjälpa till tog vägen ;) Jag lägger min energi på andra håll och fortsätter mitt arbete med att ha goda rasrepresentanter och främja sund och god avel, samt vara obekväm och sticka ut hakan ;)



Ps. Det här handlar inte om de som blivit invalda i kommitten nu, jag tror den personen inte vet om hur bakgrunden ser ut, eller jag hoppas iallfall det. Annars blir jag besviken. ds


www.tigra.se




Av Annelie - 10 mars 2011 22:13

I helgen var det Rottweilerklubbens årsmöte och årsmötesutställning. En fullspäckad helg m andra ord.


I samband med söndagens utställning så passade jag på att få Panthrea exteriörbeskriven (eller jag ställde inte utan åkte dit för att få exteriören gk)
En mkt ärlig beskrivning av min dam som jag håller med om. 60 cm mättes hon till, en medelstor dam m andra ord.
Jag ska lägga ut protokollet här så fort jag får hem det.

Så numera är det KORAD Kulla Gulla's Ila   
 
Snart drar tränings och tävlingssäsongen igång och i april hoppas vi ju att hon börjar löpa. Ser så fram emot att förhoppningsvis få valpar efter Panthera och Nexus, tror det kommer bli en kalaskombination m härliga arbetshundar. Intresserade är välkomna att höra av sig!


Nu drar vi på semester en vecka på Lanzarote hägrar.


kram på er!


Ovido - Quiz & Flashcards