tigra

Alla inlägg den 26 oktober 2010

Av Annelie - 26 oktober 2010 09:07

Har haft några fantastiska dgar på läger. Tack Frida för att vi fick följa med!

Åkte upp i torsdags med trevligt sällskap av Frida och Mari. Vi tuffade upp i lugn takt - så lugnt så jag trodde det var fel på bensinmätare - det hade ju inte gått någon bensin alls.

vi installerade oss i stugorna och i vår stuga så pratade vi redan på kvällen igenom vad vi ville få ut av helgen, planer för morgondagen och vilken nivå man låg på med hunden. Vi gjorde upp en plan för fredagen och helgen kunde börja    


Fredagen upp och äta frukost och ut i spårskogen. Vi var en väldigt blandad grupp med olika erfarenheter.

Anneli (m Chili och Eddie) la ett spår till Panthear på ca 700 m, tydligt snitslat och vi väldigt kuperad terräng (målet var att försöka få ner tempot något och få in alla föremål). Prinsessan spårade som en gud. även om jag första biten av spåret trodde jag skulle avlida då hon hade sånt tempo. Ett mkt bra blandat spår som gav mig en klar indikation att träningen är rätt upplagd.


Körde även uppletande en korridor på b 15mX d50m. Lite mkt spring men fint in med två föremål, inget bytande av saker så då bröt jag, nöjd.

Ner för ett lydnadspass där vi körde lite fotgående. Jag har "problem" med positionen har jag insett i helgen. Hon går superfint i störningsfri miljö men m mkt störning så går propellern (Svansen) i trehundra nittio och hon börjar studsa och glider för långt fram.


Lördagen var det spår på schemat igen. Den här gången la Camilla (m Conrad) ett lååångt spår. Herregud vad vi fick jobba. Det var ca 900 m sankt och blött. Fick order att ta gummistövlar på och det är jag tacksam över hihi.

Panthera spårade på i ett bra tempo, klarade de korsande spåret bra (Anneli hade lagt två övergångar över Camillas spår) klarade även spår efter älg och jägare bra (även om hon gled iväg en vända...) Det är alltid svårt när man lägger spår att snitsla tillräckligt och med en turbo i snöret så är det svårt att hinna analysera och se "är vi rätt eller är vi fel" - kontrollfreak som jag är vill jag veta VARFÖR gör hon så här, är hon rätt eller är hon fel.


Tack Jessica för att du gick med mig i spåret och hjälpte mig kika ;)

Då vi missade två pinnar så blev målet inför söndagen att fokusera på pinnarna.

Ett pass med lydnad blev det på lördag också. Och jag älskar min racer-rotta.    hon är så ball att köra.


Att vädret var strålande gjorde inte saken sämre.


Söndagen hade jag egentligen inte tänkt lägga ngt spår då jag kände mig väldigt nöjd men då snälla Jennifer (m Frasse) gick att muta med kladdkaka så la hon ett pinnspår. Fem pinnar på ca 200 m för att se - har vi pinnproblem?


Men nää det gick superfint, hon hade strul vid den tredje pinnen, men mer ointresse av att plocka den än att hon inte kände den.... Vinklarna var helt fantastiskt fina och alla pinnar med in.


Platsliggningen som vi la på söndag kan vi skippa att berätta om *Skratt*, hon har alldeles för hög förväntan och den där propellern går för fullt och man bjuder på beteenden. Så vill jag inte ha platsliggningen, så bara på det igen, vi måste träna varje dag för att hon ska tycka det är tråkigt.


Så fortsatt plan ser ut som följer


Spåret:

Fortsätt jobba med olika typer av vinklar och terräng

Pinnarna -aldrig aldrig gå över pinne, se till att snitsla noga


Lydnaden:

Störningsträning och position

Platsliggning: måste jobba på att få henne att tycka det är tråkigt, hon har fortfarande för hög förväntan...   


Tack alla söta människor för en fantastisk helg, Tack Frida för att vi fick följa med och Tack till väderguden som gav oss så fint väder. Även tack till Kungen som lät oss fullfölja våra spår trots att jaktlagen stod och skulle ut och slakta (nä förlåt...jaga)


  

Ovido - Quiz & Flashcards